Saturday 7 July 2012

e=mc2 so m=e/c2

Sapa yang ambik aliran sains mesti tau apa guna fomula  e=mc2 , e= energy, m=mass c= light speed (3x10^8), tu cuma dia punya absoulte value jee, kalau nak lagi tepat tengok dekat kalkulator saintifik korang, cari nilai bagi constant c, sebenarnya tak sampai 3x10^8 pon.. Jadi apa yang korang belajar selama ini salah lah kan, apa apa hal itu semua adalah untuk memudahkan kita belajar. Jadi kalau pandai sangat tu janganlah sombong yeee. Kita baru sahaja belajar sikit sahaja.


 Berdasarkan fomula ini mass,jisim, apa apa benda yang boleh ditarik dengan graviti boleh ditukarkan kepada tenaga. Inilah yang diaplikasikan didalam reaktor nuklear, jisim uranium akan hilang dan jisim yang hilang itu akan ditukar kepada tenaga, biasanya jadi tenaga haba dan electromagnetic wave ( kalau kuat sangat itu namanya radioaktif), Tetapi pada zaman sekarang bukan jisim semua benda berjaya ditukarkan kepada tenaga. Ini menunjukkan bahawa manusia ini masih belum cukup pandai lagi.


 Fomula itu juga menunjukkan bahawa tenaga juga boleh ditukarkan kepada jisim, jadi itulah yang menjadi asas kepada ahli saintis yang ingin mencipta mesin teleport, boleh bawa benda kemana sahaja, asas operasinya ialah mula mula tukar jisim benda itu kepada tenaga kemudian pindahkan [tenaga kepada lokasi destinasi dan akhirnya tukarkan balik tenaga kepada jisim benda tersebut. Tetapi sampai sekarang masih belum ada yang boleh berjaya lagi. Sebenarnya saintis zaman sekarang yang ketinggalan zaman, orang dulu dulu ada ilmu ghaib, boleh pergi mana mana dengan senang sahaja. Tetapi malang kebanyakkan mereka tidak mengakui akan wujudnya akan pekara pekara tersebut. Sebenarnya aku pon tak tau apa aku tulis ni..

No comments:

Post a Comment