Monday 26 November 2012

Tepat ke figure accounting ne?

Assalamualaikum semua,
        Hari ini saya ingin membicarakan pasal ketepatan pengiraan untung dalam ' Income statement', sape yang belajar accounting taulah. Ini kerana standard bagi accounting report ini sering dibahaskan oleh accountant accountant dan ada perubahan dibuat dari masa ke semasa.Ada juga sesetengah negara yang menggunakan standard accounting yang berbeza dengan negara negara lain. Jadi dah nampaklah bahawa konsep konsep yang digunakan didalam pengiraan keuntungan memberikan impak yang besar terhadap keuntungan yang dikira.
      Antara accounting concept yang saya amat tidak berpuas hati ialah 'Historical Cost'. Disini saya beri contohnya:

Situasi-Pada tahun awal 2011 ada satu syarikat beli tanah, free hold land. Harga pada masa itu RM 1 Juta. Jadi, pada akhir tahun dekat balance sheet ditulis tanah tu pada harga RM 1 Juta lah kn. Btol kan? Jadi pada tahun 2011 sayrikat tu tidak memperolehi untung dari harga tanah tu sebab harga yang direkodkan tetap RM 1 juta.

Konflik- Cuba bayangkan kalau harga tanah tu naik kepada RM 2 juta pada akhir tahun 2011 dimana tarikh yang sama balence sheet ditulis. Mungkin kerana permintaan tanah di kawasan itu untuk dimajukan atau sebagainya. Syarikat itu tetap tidak memperolehi untung dari kenaikkan harga tanah yang dia beli.

Kesimpulannya-Pelabur bagi syarikat itu yang kene tipu dengan syarikat itu sebab pelabur itu dapat keuntungan yang sedikit padahal hakikatnya syarikat itu memperolehi untung yang berganda. Kemana pergi RM 1 juta untung kenaikkan harga tanah? semua pergi ke pelabur yang melabur apabila syarikat itu merekodkan harga tanah itu pada RM 2 juta. Contohnya pada waktu syarikat itu nak jual tanah tersebut. Kesian...

Oleh itu gunalan konsep 'real value' bagi mengantikan 'historical cost'

    

No comments:

Post a Comment